Volg onze bezigheden nu ook via Google+

Gaandeweg ontdekten we dat we minder frequent de blog bijhouden. Dit heeft te maken met de routine van ons dagelijkse leven. Hoeveel Nederlanders schrijven over hun dagelijkse leven? Toch vinden we het belangrijk om kleine en grote dingen te delen. De grote dingen zullen we op deze blog blijven schrijven, maar voor de meer kleinere dingen maken we gebruik van Google+. Wie geïnteresseerd is kan mij een E-mail sturen, waarna je een uitnodiging ontvangt om op die manier ons te volgen.
Aanmelden voor Google+ kan ook via deze link: Google+ aanmelden.

dinsdag 28 juni 2005

Maandag 27 juni

10.00 uur Vandaag heb ik een gesprek met de TC. Er was al een predikant gearriveerd. Om 10.30 kwam nummer twee en drie en om ca. 11.00 uur de laatste. Zo werkt dat blijkbaar. De Tc staat voor de temporary committee, van iedere betrokken kerk komen twee afgevaardigden. Naar mijn idee was om kennis te maken met de verschillende kerken en dus collega’s. Dit pakte net iets anders uit, want het gesprek had een karakter van een sollicitatie gesprek, dat niet veel verder kwam dan een langdurig gesprek over mijn opleiding.
Het gesprek was voor mij een totaal nieuwe ervaring, maar het heeft me dan ook iets geleerd over de Afrikaanse cultuur: de waarde van status. Overigens is dat in Nederland niet zoheel veel anders, maar wij bedekken dat iets meer. Na het gesprek werd ik verzocht om even naar buiten te gaan en te wachten. Dat kwam mij goed uit, want inmiddels was het na 13.00 uur, dus kon ik wel wat gebruiken. Dus ben ik in de auto gestapt en ben opzoek gegaan voor een broodje. Leuk hoor, om even op jezelf te zijn aangewezen in een totaal onbekende cultuur. De broodjes waren er niet, maar wel een vette hap. Dat heb ik gecompenseerd met wat Mariakoekjes, die zijn weer lekker vetarm. Na mijn pauze kreeg ik een opdracht mee: schrijf een businessplan over mijn eventuele toekomstige werk. Nou, dat had ik zeker niet verwacht. Aan het werk dus.

15.00 uur Terug op de Hardingstreet, heb ik eerst even mijn hart gelucht. Zodat het gesprek even gerelativeerd werd. We waren eigenlijk te laat, want om 15.00 uur zouden we een preekklas doen. Maar goed Afrika is Afrika niet als er al één van de mannen was op komen dragen. Preeklessen is één van de activiteiten die de nieuwe predikant moet gaan doen. Voor mij een zaak om erbij te zijn. De groep bestond nu uit vijf man, van wie er één de preek voor zondag moest voordragen. Deze man preekte uit zijn hoofd op een hele plezierige en nadrukkelijke wijze. Hij kende zijn boodschap goed en wist wat hij de mensen wil overdragen. Na zijn preekvoorstel hebben we hem van advies/kritiek voorzien, zodat hij zijn preek voor zondag kan aanscherpen. Het was een plezierige bijeenkomst.
Vanavond ga ik eerst weer de dingen van mij afschrijven. O ja, een reminder: vandaag heb ik mijn pomp verwisseld, er staan nog 10 dagen op. Tegelijkertijd heb ik het programma iets aangepast, omdat we later eten en ik beter iets meer insuline kan geven met het eten. Eefke heeft met Idith de haan afgesproken dat we morgenavond bij hen gaan eten, we worden om 16.00 uur verwacht.
Hans


Terwijl Hans een aardig vol dagje had,hebben Max,Seth en ik een vrij rustig dagje gehad. Dat was heerlijk, voor de jongens en voor mij. De jongens hebben met 2 Indische kinderen van ongeveer hun leeftijd gespeeld in de enorme tuin. Ikzelf heb maar eens al het rode Afrikaanse stof uit onze kleren gewassen. Daarna zijn wij lopend naar het centrum van het dorp gegaan om inkopen te doen bij de Spar. (Wel een beetje anders dan wij gewend zijn, maar je kunt er aardig wat krijgen) Vanavond koken wij weer eens een keer en dan is het even zoeken of je alle ingrediënten die je normaal gebruikt ook weet te vinden. Het lukt aardig en daar gaan wij weer, dalend en klimmend terug naar de Hardingstreet. Tussen de middag eten wij een boterhammetje met Merrel. Het brood op zich smaakt hier prima…. maar in Holland is er veel meer keus en smaakt het wel lekkerder ook. Dat geldt ook voor kaas, en het zoet beleg en de “toetjes”. Maar toen Merrel Hotdogs ging maken vielen de ogen uit Max zijn hoofd. Dat waren wel wat andere worsten als de Unox knakworsten thuis. Hij heeft zitten smullen.

Hans

Geen opmerkingen: