Volg onze bezigheden nu ook via Google+

Gaandeweg ontdekten we dat we minder frequent de blog bijhouden. Dit heeft te maken met de routine van ons dagelijkse leven. Hoeveel Nederlanders schrijven over hun dagelijkse leven? Toch vinden we het belangrijk om kleine en grote dingen te delen. De grote dingen zullen we op deze blog blijven schrijven, maar voor de meer kleinere dingen maken we gebruik van Google+. Wie geïnteresseerd is kan mij een E-mail sturen, waarna je een uitnodiging ontvangt om op die manier ons te volgen.
Aanmelden voor Google+ kan ook via deze link: Google+ aanmelden.

vrijdag 18 mei 2007

Tentamen kerkrecht

Vandaag was het blokken geblazen. Er stond een tentamen Kerkrecht op het menu. Vanmorgen om 8.30 uur kreeg ik per email 14 vragen opgestuurd. Tot 17.00 uur kreeg ik de tijd om deze te beantwoorden en terug te sturen. Alles mag ik gebruiken, boeken, artikelen en zelfs het Internet. Kijk bijvoorbeeld op deze pagina, een boeiende site waar je makkelijk kunt verdwalen. Zo’n tentamen lijkt een eitje, maar aan mij de taak om niet te verdwalen en af en toe ook nog iets zinvols te schrijven.

Effectief had ik ongeveer acht uur tot mijn beschikking, dit betekende dat ik ongeveer een halfuur per vraag had om die te beantwoorden. Dat lijkt veel, maar echt het is zo voorbij. En voorbij is het. Inmiddels zit ik met twee lamme handen en tien rsi-vingers. Ergens volgende week heb ik een eindgesprek over dit tentamen dan weet ik meer.

Om jullie nu een idee te geven zal ik twee vragen opgeven. Laat me maar weten als je het antwoord weet. De opgaven gaan over de kerkorde van de Gereformeerde Kerken in Nederland (vrijgemaakt), editie 1978.
1) Benoem het verschil in visie t.a.v. de verhouding kerk en school tussen art. 21 van de Kerkorde uit 1619/1905 en art. 57 van de Kerkorde uit 1978?

2) Wanneer er bezwaar wordt ingediend tegen een verkozen broeder, mag dan terwille van een rustige afhandeling daarvan de bevestiging worden uitgesteld? Moet het ook aan de gemeente worden meegedeeld, dat er bezwaar is binnengekomen? Argumenteer.

Ik ben benieuwd wie hier uitkomt.

Wel, het is vrijdagavond, mijn vrouw en kinderen zitten in Delft, dus ik ga maar stappen. Toch?

Geen opmerkingen: